Museumtoertocht

Museumtoertocht zaterdag 28 mei

Eindelijk een datum waarop ik eens mee kan gaan met een rit van de MC Zwolle, het is volgens mij pas de 2e keer dit jaar. En een rit door een gebied waar je niet zo vaak komt en met een leuke bestemming die wil ik niet missen.

De opkomst valt een beetje tegen; maar 11 leden zijn aanwezig op de carpoolplaats om 8.30 uur. Zou dat komen door het vroege tijdstip of de weersvoorspellingen die dag (code oranje)? Het begin van de dag is echter prima; niet koud en zonnetje erbij.

Het eerste deel van de rit gaat over de A50 maar bij Ens is die afgesloten. De omleidingsroute voert ons toeristisch door de NOP via Schokland. Bij Lemmer verlaten we de A50 en gaat de rit richting Gaasterland, daarna via het Mirnser Klif richting de Friese meren en uiteraard komen we dan gesloten bruggen tegen. Via de Warkumer trekfaert en door vele Friese dorpjes over de mooie bochtige Hemdijk, Hissedijk en Slachtedijk maar nergens een cafeetje die ons van koffie kan voorzien! Of ze zijn er niet of ze zijn gesloten, en dat op een zaterdagmorgen 11 uur…

Na een paar vergeefse pogingen een pauze met chocomelk en sultana's dankzij Geert.

Omstreeks 12.30 uur aangekomen in Menaam en daar was eindelijk koffie bij H J Motoren.

Toen we daarna naar de achterkant van de loods liepen een verrassing voor Tjitze Tjoelker. Vanwege een misverstand had hij niet meer op onze komst gerekend maar we waren desondanks hartelijk welkom. Snel werd koffie gezet en ondertussen leidde Tjitze ons rond in zijn motormuseum, hij vond het eigenlijk geen museum maar een verzameling van 'alles wat' en dat was het ook! En dat in overtreffende trap, wat een bonte verzameling van motoren; van cross tot (ijs)speedway tot weg- tot race-motoren, en van alles ook een zijspan.

Maar het meest bijzonder waren zijn eigen scheppingen waaronder een 8-cilinderHonda waarmee hij wereldberoemd geworden is. Dat staat erover op het internet: Tjitze Tjoelker droomde altijd al van een Morbidelli V8 motor. Die zijn niet alleen bijzonder en zeldzaam, ze kostten de voormalige bakker ook iets te veel poen. Aangezien een Rolls Royce van 700 kg tussen de benen misschien wat te veel gevraagd is voor deze nuchtere Fries, dacht hij “Dan doe ik het toch zelf!”

En dus sleutelde Tjitze eigenhandig een V8 in elkaar. De aan Mike Hailwood gelijkenderacemotor bestaat nu uit het huwelijk van twee Honda CBR 400 motorblokken die samen het achterwiel aandrijven middels een cardan. Tweeduizend en vijfhonderd uren later kan de voormalige buschauffeur, bakker en lasser bevestigen dat het hem gelukt is. En hoe! Zo’n prestatie van formaat, die kun je het beste even horen.

Maar ook een 50 cc eigenbouw, een geheel van aluminium opgebouwd zijspanmet kenteken die 300 km/uur zou halen etc. Van zijn nieuwste 'project' is alleen een deel van het frame te bezichtigen maar daarover weet Tjitze ook weer zoveel te vertellen dat mijn technische know how ontoereikend is om dat op papier te zetten. Wat ik wel kan onthouden is dat hij de wielnaaf van het gespaakte voorwiel ook helemaal zelf gedraaid heeft, onvoorstelbaar!

Na ruim een uur wordt de terugreis gestart na eerst de inwendige mens bijgetankt te hebben bij de plaatselijke bakker. Bij Sneek lijkt het of de weersvoorspellingen toch uitkomen; drijfnatte weg maar het blijkt gelukkig een plaatselijke bui te zijn geweest.

Over diverse mooie slingerwegen gaat de route richting Tjeukemeer en omdat we niet weer een toeristische omleidingsroute door de NOP willen wordt het daarna de lange route over de Hamerdijk naar Blokzijl en daarna de Vollenhoofse dijk, bij Vollenhove beëindigen we de route en gaat iedereen richting huis.

Om 18:00 uur rij ik -helemaal droog- de oprit op, het is een mooie dag geweest.

Rien


Vorige pagina: Verslagen
Volgende pagina: Verslagen 2015