Museumtoertocht 2014

Museum toertocht IBBENBUREN 10 mei 2014

Start 08.00 uur vanaf Carpoolplaats postiljon Mercure
6 deelnemers (weersverwachting slecht) Jan H, Roel T, Jan van D, Gerard E, Peter N, Peter de R.

Ik had mijzelf deze keer, na alweer enkele regentochten, ondanks het fraaie voorjaar, volledig storm- en watervast ingepakt. D.w.z. Met het klassieke gele zeiljack (te koop bij watersportzaken) over de Gore-Tex jas. Patent jaar 1954 en na 60 jaar nog steeds het enige volledig waterdichte en slijtvaste jasje. Ondanks alle technische ontwikkelingen is ook het duurste Gore-Tex jasje na enkele jaren niet meer waterdicht.

Echter: op de heenreis hadden we best wel aardig weer en ik dacht dan ook: ïk zit hier weer mooi voor gek met mijn zeiljack. Maar op de terugreis (noodweer) kreeg ik toch maar weer mooi mijn gelijk.

Deze keer reed ik met aanzienlijk sneller rijdend gezelschap als gebruikelijk. Maar alles ging goed en over het algemeen goede doorgaande wegen met natuurlijk steeds meer hellingen bereikten we om ca 12.00 uur het museum. In de omgeving van Rheine eerst nog even een koffiestop met broodje in een klassieke Duitse Lunchroom (veel personeel, geen wachttijden en on- Nederlandse lage prijzen.)

De eerste verrassing bij aankomst was een ontvangst door 3 medeclubleden (Joke van den B, Huub van der S en Kees B die per auto waren gekomen. Direct naar binnen om de collectie te bekijken; er staan bijna 200 motoren; feitelijk de complete Duitse motor- en brommergeschiedenis. Ook enkele Japanse en Engelse motoren. Klassiek moet wel ruim opgevat worden, want ik zei nog tegen Gerard: “jouw Fazer staat er ook al bij”.

Blikvanger is onder meer de Munch Mammoet van eind 70-tiger jaren. Hier is een luchtgekoelde 4 in lijn 1200 cc automotor in gemonteerd. Dit motorblok is afkomstig uit de NSU Prinz; een bijna vierkant wagentje met een absoluut humorloze uitstraling. (ziet eruit zoals een kleuter een auto tekent)

Er waren ook in die tijd toch ook ontwerpers die duidelijk wat meer toonbaars op de weg zetten. Dan zien de NSU motorfietsen er beter uit. Van het beroemde Zundapp “Kettenrad” helaas alleen een plaatje. Er moeten er toch wat over zijn gebleven want tot ver in de zestiger jaren zijn deze oorlogsveteranen in de Duitse bosbouw gebruikt. De motor is een 750cc met in plaats van een achterwiel een rupsband. Succesvolle inzet in 1942/43 in Noord Afrika. Daarna in 1945 nog om de destijds revolutionaire eerste straaljagers uit schuilplaatsen in bossen naar de startbanen te slepen

Ook is nog een langsgeplaatste boxer te zien (1 cylinder voor,1 achter. Veel zijspannen en veel motorboeken. Bijzonder aardig vond ik een 30cc 2tact dieselmotortje gemonteerd in een fiets. (mooie dingen hoeven niet altijd groot te zijn) Verbruik 1:100 en 30 km/uur.  Ook hier is 60 jaar na dato geen betaalbaar zuiniger alternatief ontwikkeld. Het motortje heeft geen gloeispiraal; koude start dmv voorverwarmen met een kaars (wel een kwaliteitskaars van bijenwas; geen goedkope parafinekaars uit een winkelketen want die geven veel teveel roet)

Al met al een verzameling die de moeite waard is te bekijken. Zoals bij meer Musea stemt het wel wat weemoedig als je ziet dat vele van de revolutionaire vondsten, ondanks de hoge verwachtingen van hun bedenkers het toch niet gehaald hebben.

Tegen 2 uur weer vertrokken; inmiddels regende het zo hard dat ik zelf maar de autoweg terug heb genomen. Even na half vier aankomst bij het clubhuis in Zwolle.

Ibbenburen
Een vrij saai industriestadje; verder weinig te zien.

Teutoburgerwoud
Het dichtst bij Nederland gelegen middelgebergte; weliswaar vlakker dan het Sauerland of de Eifel, maar toch behoorlijk heuvelachtig met aardige wegen. Hoogtepunt is het 10 km van Ibbenburen gelegen Tecklenburg. De dichtsbijgelegen mogelijkheid om een complete plaats bestaande uit Vakwerkhuizen te bezoeken. Erg toeristisch (vergelijkbaar met Monschau in de Eifel) maar toch aardig.

Slot
De Supertoer gaat naar verluidt ook langs dit museum, er is dus een herkansingsmogelijkheid!

Tot rijdens,
Peter de R


Vorige pagina: Verslagen 2014