Verkeerstheorieavond

Verslag van de Verkeerstheorie avond

Vrijdagavond 19 februari 2016, verkeerstheorie avond van de Motorclub Zwolle en Omstreken. Het is een jaarlijks verschijnsel dat het nodig is om de regels van het verkeer weer eens bij te schaven. Dit geld lang niet voor iedereen er waren ongeveer 30 leden die dit nodig vonden. Voor mij was dit de zoveelste keer dat ik hier aan deel nam, ben er trouwens nooit voor geslaagd dit jaar 13 fouten en dat is niet zo best.

Zoals ieder jaar wordt deze avond verzorgd door Jan van den Berg (rijschool Blok-Huls). Het verveeld mij nooit met Jan, hij weet er altijd een aantrekkelijke en leerzame avond van te maken. Er was eerst trouwens wel iets met de beamer, is normaal zo'n ding gaat bijna nooit vanzelf functioneren, wat eigenlijk in het computertijdperk normaal zou moeten zijn. Wisten jullie dat je in Nederland bijna altijd rechts en links mag inhalen. Het is namelijk zo dat je op de toegangsweg naar een rontonde ook rechts mag inhalen en zo je weet gaat in Nederland bijna iedere weg naar een rontonde. Er zijn ook weer nieuwe verkeersborden bijgekomen zoals ieder jaar, er zijn geen borden verdwenen wat waarschijnlijk ook nooit gaat gebeuren. Gewoon je verstand gebruiken en een ander ook wat gunnen zou eigenlijk het beste zijn. Maar verstand heeft niet iedereen en een ander wat gunnen komt in Nederland bijna niet voor, dus al die borden schijnen nodig te zijn, even uit je hoofd leren dus. Volgens sommige leden weet Jan van den Berg ook niet alles, een mooie troost dus.

Wij waren in Indonesie waar we toen moesten zijn omdat onze zoon daar trouwde en daar moet je natuurlijk bij zijn. Ze hebben daar ook één verkeersbord, ik heb er tenminste één gezien, het was zo'n bord die we hier ook wel hebben je mag dan niet keren op die weg. Het bord stond langs de snelweg en dat is natuurlijk goed dat je daar dan niet omkeert, verder heb ik geen borden gezien, rechts en links inhalen en ook wat wij hier plakken noemen (dicht op elkaar rijden) is daar heel gewoon, soms was de afstand niet meer dan een handbreedte en het ging allemaal goed. De vluchtstrook werd ook volop gebruikt, ik vroeg aan onze chauffeur of dat mocht, ja zei hij maar niet te lang. Genoeg over daar, we zijn nu hier en dat is dus wel anders. Hier is alles geregeld en dat vooral niet al te logisch of duidelijk, want dan is alles te simpel en dan zouden jij en ik dat ook kunnen en dat is natuurlijk niet de bedoeling. je moet er eerst flink voor doorleren.

Het is ook maar goed dat het niet meer gaat zoals ik indertijd examen moest doen, zeg maar dik 50 jaar geleden. Het was toen nog bij de Jonge-Jan een uitspanning aan het eind van de Veerallee. Je kwam dan op een eigen motorfiets en moest dan een stukje voor een examinator uit rijden, zeg maar alles met elkaar een kwartier of zo en dan ook nog de theorie, de examinator stelde onder het drinken van een kop koffie een paar vragen. Ook moest je nog even een ogentest doen je moet natuurlijk alles wel kunnen zien, alles met elkaar zeg maar 3 kwartier later was je geslaagd of gezakt, dat was toen ook al mogelijk.

Al met al een zeer geslaagde verkeerstheorie avond en zeker voor herhaling vatbaar zoals gewoonlijk bij de motorclub.

Cor Haasjes.

 

 

 

 


Vorige pagina: Verslagen 2016
Volgende pagina: Verslagen 2015