Motorclub Zwolle » 2e Vreemde/lange toertocht 2021

2e Vreemde/lange toertocht 2021

Datum: Zondag 1 augustus 2021

Vertrektijd: 08:30 uur

Startlocatie: ESSO Ceintuurbaan.

Een rit met 4 gezichten.

Deze keer doen we niet met een andere club mee, maar hebben we dus een zeer lange toertocht in een regio waar we zelden komen. De basis van deze rit is de Havenrit die ik al twee keer met de Biker-Singles heb gereden. Dit is een FB-groep van motorrijdende alleenstaanden. Bij een match kan men zich aansluiten bij de FB-groep Biker-Couples.

De rit start als gewoonlijk bij de Esso aan de Ceintuurbaan 08:30 op 1 augustus. Eerst rijden we over de snelweg naar De Meern, waar het eerste gedeelte begint: Het Groene Hart. Eerst volgen we de smalle Hollandse IJssel tot aan Oudewater. Vervolgens zakken we naar de zilverstad Schoonhoven. De Lek blijft echter buiten het zichtveld. Bij Gouda komen we weer de inmiddels bredere Hollandse IJssel. Ten westen van de Zevenhuizer Plas rijden we nog langs de rivier Rotte, waar dé havenstad (die ook nog het 750-jarig bestaan viert) zijn naam aan ontleent. Bij café Oud Verlaat (hard viapunt) is het wellicht tijd voor een kopje koffie voordat we de drukte induiken.

Vanaf hier begint het tweede gedeelte: Rotterdamse havens. Langs de oostkant zakken we eerst af naar wederom de Hollandse IJssel en zien deze in de Maas stromen. We volgen de Maas tot in het centrum van Rotterdam bij de havens. Hier gaat het minder om motorrijden en meer om de “sightseeing”. Het begint bij Het Witte Huis, de eerste wolkenkrabber van deze stad (volgens sommigen van Europa) en heeft de bombardementen doorstaan. Helaas staat de voorzijde van het gebouw in de steigers voor een renovatie. Langs de wijnhaven en scheepsmakerhaven tijden we weer richting de Nieuwe Maas, die we oversteken via de Willemsbrug. Vanaf hier een mooi uitzicht op de Erasmusbrug (1996), in de volksmond ook wel de zwaan genoemd. Naast de IJssel zijn er meer overeenkomsten tussen Zwolle en Rotterdam. Ook Rotterdam kent een Noordereiland, maar dan met meer water eromheen. Op de zuidpunt van dit eiland heb je een mooi fotopunt, waar jouw tweewieler met de zwaan vereeuwigd kan worden (hard viapunt). Vanaf hier rijden we op de Wilhelminapier naar het hoofdkantoor van de Holland Amerika Lijn (H.A.L.) dat begin vorige eeuw hier werd gebouwd. De H.A.L. verdween eind 1971 en werd omgebouwd tot rijksmonument Hotel New York. Als we langs de Rijnhaven en de Maashaven hebben gereden gaan we naar het volgende hotel van dezelfde groep Westcord Hotels, namelijk S.S. Rotterdam (hard viapunt). Dit stoomschip dat van 1959 – 1997 dienstdeed bij de H.A.L. was later betrokken bij veel financiële perikelen totdat Westcord Hotels het kocht en het een vaste plaats aan de Maashaven kreeg als hotel. Zet je motor voor dit ruim 228 meter lange schip met 35.000 pk en zie hoe nietig je tweewieler is. Als we vervolgens om de Waalhaven zijn gereden beginnen we met het derde deel van de rit.

Dit gedeelte bestaat uit dorpjes en stadjes in en om Rotterdam. Deze plaatsen waren vroeger zelfstandige gemeentes, maar inmiddels opgeslokt door de grote stad. Toch als je er doorheen rijdt merk je dat niet. Te beginnen in Heijplaat. Deze woonwijk is gebouwd als tuindorp voor de medewerkers van de RDM die in 1904 begon met onderhoud van schepen. Hier ligt ook de voorgestelde lunchlocatie Courzand (hard viapunt). Dit restaurant deed vroeger dienst als feest- en ontspanningsgebouw voor de RDM-medewerkers sinds 1917. Precies 100 jaar daarna is daar in de buurt de Julianakerk afgebrand. We vervolgen onze weg door het dorp Pernis midden in de Botlek, en via Spijkenisse naar het voormalig stadje Geervliet. Na de dorpjes Heenvliet, Zwartewaal rijden we door het vestingstadje Brielle. De watergeuzen namen Den Briel op 1 april 1572 in en dit was het begin van de opstand tegen de Spaanse koning Filips II tijdens de 80-jarige oorlog. Hierdoor is Nederland ontstaan.

Na dit beschermd stadsgezicht gaan we naar het vierde deel van de rit: Het nieuwe land oftewel Maasvlakte. Hier meren de grootste containerschepen aan. Deze schepen meten 400m bij 61m. Het eerder groot geachte SS Rotterdam verbleekt bij deze reuzen. Vorig jaar meerde het toen grootste schip HMM Algeciras aan met een capaciteit van 23.964 TUE (Twenty Foot Equivalent Unit). Deze container is ruim 6 meter lang. Een container van 40-foot geldt als een 2 TEU. Overigens kwam de Algeciras op de eerste tocht naar Rotterdam met slechts 19.621 TEU containers aan boord. Deze maand (juli 2021) is het nu grootste schip “Ever Ace”, ook 400 x 61 meter opgeleverd door het Koreaanse Samsung Heavy Industries. Dit schip kan 28 TEU meer meenemen, zijnde 23.992 containers. Wanneer de huidige nr 1 van de wereld Rotterdam aan doet is nog onbekend. Echter voordat we langs deze reuzen rijden gaan we eerst langs het FutureLand (hard viapunt). Een bezoek aan dit gratis informatiecentrum laat je zien hoe de nieuwste havens van Rotterdam zijn opgespoten. In vijf jaar is twintig vierkante kilometer zee omgetoverd tot een havengebied waar Nederland in de toekomst mee vooruit kan. “God created the world, but the Dutch made the Netherlands”. Na Futureland rijden we over de saaie N15, maar met prachtige vergezichten naar het einde van de nieuwe wereld. Aan het einde kan je bij het cafetaria nog een drankje halen voordat de reis naar Zwolle wordt ingezet. Eerst nog via een strandweg, daarna over de Krabbeweg gaan we met de pont Het Scheur over. Dit is de monding van de Nieuwe Maas. Vanaf hier is ook de Maeslantkering goed zichtbaar. De stormvloedkering op de grens van Het Scheur en de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland maakt deel uit van de Europoortkering, het laatste onderdeel van de Deltawerken, dat in 1997 werd opgeleverd. Als we Het Scheur over zijn, scheuren we over de A20, A12, A27 en A28 weer naar Zwolle. Dit is ongetwijfeld de rit van MC Zwolle met de meeste verkeerslichten.

Hoewel ik moet zeggen dat jullie op de weg moeten letten, kan ik het niet laten aan te raden om ook goed om je heen te kijken. Laat je niet afschrikken door de 465 kilometer, daar naar De Meern 102km snelweg is en ook op de terugweg van Maassluis naar Zwolle is 157 km snelweg. Tussen deze stukken snelweg is het mooi rijden en mooi kijken tijdens een rit van 206km. Na zo’n 10 uur ben je weer terug in Zwolle, rekening houdend met pauzes en (kort) bezoek aan Futureland.

Namens de toercommissie

Peter N.