Motorclub Zwolle » 3e vreemde lange toertocht 2020

3e vreemde lange toertocht 2020

Vanochtend (zondag 18 oktober) lekker vroeg (8.30 uur) verzameld bij het vertrouwde Esso station aan de Ceintuurbaan en met een groepje van 4 motoren gaan rijden. Er waren meerdere groepjes, maar aangezien ik vreselijk slecht ben in het onthouden van namen zou ik niet durven zeggen wie in welk groepje gereden heeft.

Wij (Jan van E. en echtgenote, Jan van L., Geert S. en ik) zijn rustig rijdend met zeer fraai weer vertrokken richting Amsterdam via de A28. Bij Harderwijk afgeslagen naar de N302 en via de N305 richting Muiden gereden.

Onderweg een kleine storing in het navigatie-toestel van de voorrijder (Jan van E.) en uiteraard iedereen achter hem aan gereden.  Een kleine lus gemaakt over het industrieterrein Trekkersveld III bij Zeewolde en vervolgens doorgereden naar Muiden via Almere Haven.

Eigenlijk was het de bedoeling om een kop koffie te drinken in Muiden bij Ome Ko, een schippers- en zeilerscafé dat al sinds 1810 bestaat, maar door de actuele corona situatie was er geen enkele horecagelegenheid open jammer genoeg. We hebben daarom een stop gemaakt bij de carpoolplaats van Muiden.

Hier lekker getrakteerd door de enige dame in ons groepje op een kop koffie met een heerlijke gevulde koek. Een paar van ons maakten van de gelegenheid gebruik om een korte plaspauze in te lassen. Via de A1 de weg vervolgd naar IJburg. Na Durgerdam voerde de route ons over een dijkweggetje langs het Kinselmeer.

Daar werd aan de dijk gewerkt en het weggetje was helemaal afgesloten! We moesten helaas omdraaien en zijn daarom richting Monnickendam gereden om zo weer na dat dijkweggetje aansluiting te krijgen op de route.

Een tweede stop gehouden bij een parkeerplaats bij de Zaanse Schans. Het leek wel een camperplaats, zoveel campers stonden daar. Hier werd door dezelfde dame getrakteerd, dit keer op heerlijke, zelfgebraden gehaktballen!

Een derde stop gehouden langs de Amstel bij Amstelveen en daar een lekkere beker chocolademelk gedronken. Daarna nog een klein stukje binnendoor gereden en in Abcoude via de A2 en de A9 naar de A28 richting Zwolle gereden.

Vlak voor Harderwijk nog een pechgevalletje: een motor viel uit, de derde in de rij en dit werd te laat opgemerkt door de beide rijders die vooraan reden. Gelukkig reed ikzelf als laatste en kon ik wel op tijd stoppen. Het vermoeden was een lege tank. De motor was ineens afgeslagen, geen gehamer of gesputter, ineens gestopt. Samen over de vluchtstrook richting Harderwijk gelopen, ik met de alarmlichten knipperend achteraan rijdend en de rijder duwend. Na 5 minuutjes toch nog een keer getracht te starten en zowaar, de motor sloeg aan! Heel rustig over de vluchtstrook rijdend richting de afslag naar de N303. Daar was een benzinepomp waar we getankt hebben. En, inderdaad, er zou nog ongeveer 2 liter in de tank gezeten moeten hebben! Maar er waren tijdens de rit ook al probleempjes met de koplamp, dus mogelijk toch een elektrisch probleempje? In ieder geval, met een volle tank de laatste 35 kilometers rustig aan richting Zwolle gereden. Ik heb hem bijna tot aan zijn huis begeleid zodat ik zeker wist dat hij thuis zou komen. Daarna moest ik nog een kleine 2 uur rijden om binnendoor thuis in Emmen te komen.

De mederijders bedankt voor de gezellig dag!

Albert R.

Verslag Vreemde lange toertocht op 18 oktober 2020  

Zaterdagavond telefonisch contact gehad met Jan F. i.v.m. de weersvoorspelling. Afgesproken zondag om 8.00 uur weer te bellen. Toen toch besloten om te gaan rijden. Ik lag nog in bed naast mijn lief. Als de wiedeweerga uit bed.

Om 9.00 uur naar ontmoetingsplaats tankstation Nunspeet, want onzin om eerst naar Zwolle te rijden. Jan kwam daar toch langs met Peter N.

We zijn door de Flevopolder via Muiden naar Amsterdam gereden over de brug, die men de bh noemt vanwege de 2 hoge overspanningen.

Als je de stad uit bent rij je gelijk het boerenland in. Het is een knap stukje werk hoe ze in dat lage land de waterhuishouding op orde houden, want het water in de sloten staat soms hoger dan de weilanden.

Via dijken richting Volendam. Er was een stuk dijk afgesloten, zodat er even geknobbeld moest worden om weer op de route te komen. Door plaatsjes, waarvan ik nog nooit gehoord had, laat staan er geweest ben.

Pauze gehouden bij een tankstation, waar weet ik niet meer. De meegenomen krentenbollen en chocomel gegeten en gedronken, die lekker warm was door vervoer in het vakje boven het motorblok van de Yamaha.

Op een dijk, weet weer niet waar, waren boeren druk bezig geweest het wegdek te vervuilen met, ik overdrijf niet, zeker 3 cm. blubber over een afstand van wel 2 km. Met strakke billen gereden. De motor finaal onder de bagger.

Weer gepauzeerd om de laatste bollen en chocomel te nuttigen en de kleine boodschap te doen. Ja, die oudjes moeten vaker dan toen ze 18 waren!

Met de pont over het Noordzeekanaal, samen met andere clubleden. Geert heeft foto’s gemaakt van het gezelschap. Achter Schiphol langs de Kwakel en al slingerend langs Amstel en Oude Amstel richting Abcoude. De route zou daar de snelweg op gaan. Dat hebben we dus niet gedaan. Jan had toch nog zo ongeveer 40 bochten gevonden langs de Amstel naar Driemond en Weesp. In Weesp zit een naamgenoot van Peter, die heerlijk ijs verkocht.

Toen we weer weg wilden rijden had de Yamaha er even geen zin in. Had zeker ook een ijsje gewild. Na hem toegesproken te hebben en na een paar Brabantse gvd’s toch weer aan de loop gekregen en verder richting snelweg. Om ongeveer 17.30 uur was ik thuis, met op het laatste stukje ‘t Harde-Elburg nog een beste bui op de pet.

De eerste 200 km. hadden we natte wegen, daarna was het steeds mooi motorweer. Maandag anderhalf uur wassen en poetsen en nu staat de Yamaha er weer gelikt bij!

Uitzetter Peter bedankt! En clubleden die de tocht niet gereden hebben: bewaren voor later, want hij is zeer de moeite waard!

Groeten,

Chel