Motorclub Zwolle » 3e Vreemde Lange Toertocht.

3e Vreemde Lange Toertocht.

Waar: “Rondje Amsterdam”

Wanneer: Zondag 18 oktober 2020

Vertrek: 08:30 uur

Waar: ESSO Ceintuurbaan.

Dit keer geen vreemde toertocht, maar een lange. In voorgaande versies kregen we op het allerlaatste moment de route en was er nauwelijks tijd om deze voor MC Zwolle e.o. geschikt te krijgen. Ik heb de basis van deze route eind augustus gereden met motormaatje.nl

Motormaatje.nl is een online motorclub, waarbij de leden de routes maken en aangeven hoeveel deelnemers mee kunnen. Dit gebeurt middels inschrijving. Eventueel worden er meerdere voorrijders ingeschakeld. Zo was ik bij deze rit ook voorrijder van een clubje van 6 rijders/rijdsters.

Dit is een heel contrastrijke rit in het bovenste stuk van de randstad. In Amsterdam is het uiteraard druk, maar net daarbuiten is het ongekend rustig. Vanaf de rustige dijkjes door de weilanden is telkens Amsterdam in zicht. Het stukje door Amsterdam is geminimaliseerd.

Door het vroege vertrek zijn de meeste koffietentjes nog niet open, maar Ome Ko in Muiden is net als alle andere dagen al om 08:00 uur open. Muiden is natuurlijk bekend van het naastgelegen Muiderslot, Fort eiland Pampus en de Bruine Zeilvloot. Het is een historische vestingstad en onderdeel van twee waterlinies. Ome Ko bestaat al sinds 1810 en Napoleon Bonaparte heeft destijds het roemruchte schippers- en zeilerscafé bezocht. Het café ligt in het centrum van het stadje aan de rechterhand net voor de sluis.

Na een paar kilometer snelweg gaan we door een klein stukje Amsterdam en wel het nieuwste stukje Amsterdam: IJburg. Via het Haveneiland, Steigereiland en Zeeburgereiland zoeken we de rust op in Durgerdam. In de eerste plannen zou IJburg 350.000 inwoners krijgen, maar dat is beperkt tot 20.000 door o.a. Almere en de Bijlmermeer. De eilanden worden verbonden door diverse bruggen. De laatste brug in deze serie is de Enneüs Heermabrug, die de belangrijkste toegangspoort tot IJburg vormt. De twee grote overspanningen zijn elk 75 meter lang. Het is een van de grootste bruggen van Amsterdam. Onder de bewoners van IJburg staat de brug beter bekend als de “Beha”.

Via pittoreske dijkjes langs het Markermeer rijden we naar Volendam. Nu gaan we nog een dorpje verder, naar Warder, direct het noordelijkste puntje van de route. (Het ligt nog noordelijker dan Zwolle, terwijl Volendam zuidelijker ligt). Na dit barre noordelijke stukje route kan er koffie worden gedronken bij Het Wapen van Middelie aan de Brink, ware het niet dat ze dan net een weekje dicht zijn. Gelieve zelf even goed de ogen open te houden. Ik heb de route hier aangepast, die nu langs het centrum van Purmerend gaat. Na Purmerend slaat de korte route een stukje over. Dat gebeurt ook nog eens bij Wormerveer. De lange route gaat nog langs Ilpendam en Landsmeer. Beide routes gaan vervolgens om het recreatiegebied Stootersplas en beneden langs Zaanstad naar Westzaan. Vervolgens weer oostwaarts richting de Zaan bij Zaandijk. Voordat de Zaan wordt overgestoken is het te hopen dat het verkeerslicht (lang) op rood staat. Aan de overkant staan namelijk imposante pakhuizen. De namen op de pakhuizen geven aan waar de goederen vandaan kwamen. Dat er destijds dubieus veel geld is verdiend lijkt hier goed zichtbaar.

Na de brug heet het Wormerveer en gaat de korte route naar een voorgestelde lunchlocatie De Hofjes (Poelweg 1, 1513 MD Wormer). De lange route steekt zijn nek uit door nog via Neck te gaan. Voor Neck kom je nog door Jisp en na Neck nog door Spijkerboor alvorens bij De Hofjes te komen. Lunchen zal wel niet aan het water zijn, maar van binnenuit heb je wel een mooi uitzicht over het water.

Na de lunch rijden we door Krommenie en vervolgens krijgen we veel kromme/bochtige wegen voordat we het Noordzeekanaal oversteken met de pont. Aan de overkant rijden we naar Spaarndam en langs het meer met de naam “Mooie Nel” is het nog even genieten voordat we in de schaduw van autosnelwegen via Zwanenburg en Lijnden/Badhoevedorp om Schiphol heen rijden. Pas op dat het zicht op de snelwegen niet te veel invloed heeft op je eigen gashandel. Langs Lijnden en Badhoevedorp is de maximumsnelheid 30 km per uur. De 7 camera’s staan weliswaar in tegenovergestelde richting, maar er wordt zeer vaak gecontroleerd. Laat je niet opjutten door fietsers, want die hebben geen snelheidsbeperking.

We rijden nu om het ooit zo drukke Schiphol heen en tussen Amstelveen en Uithoorn door richting de Amstel. Na de glooiende wegen hebben we langs de Amstel weer kronkelige wegen. Via Nes a/d Amstel en Ouderkerk a/d Amstel gaan we naar een laatst voorgestelde stop voor een afsluitend drankje bij Café Restaurant De Eendracht (Hoogstraat 37, Abcoude).

Via de A2, A9, A1 en A28 rijden we huiswaarts en bij het oversteken van de IJssel hebben we weer onze Peperbus in het zicht.

Over de A9 nog het volgende. We gaan langs de nieuwe 3 kilometerlange landtunnel. (De andere rijrichting gaat sinds 5 juli van dit jaar door de Gaasperdammertunnel). Of gaan wij tot de eersten behoren die ook door de tunnel gaan van Holendrecht richting Diemen. De opening staat gepland voor oktober 2020. Of dat voor of na de 18e is weten we pas dan.

Peter N.