Laden Evenementen

« Alle Evenementen

  • Dit evenement is voorbij.

Aprilrit LOOT

19 april | 09:30 17:00

Het eerste gedeelte van de route gaat door Salland en het Vechtdal richting Duitsland.  In Itterbeck (80 km) is gelegenheid voor een goedkope tankbeurt. Naast het tankstation is een restaurant en koffieshop gevestigd. Na Itterbeck gaat de rit verder door een bosrijk en glooiend landschap, richting Hoogstede (D). Hier splitsen de korte en lange route zich.

Korte route (184 km)

De korte route buigt af naar het NW, richting Schoonebeek. In Ringe (D. 99 km) is nog een mogelijkheid om te tanken. Bij de plaatselijke supermarkt (achter het tankstation) is gelegenheid voor koffie e.d. Hierna is horeca tot aan Schuinesloot (145 km) beperkt. Wel kom je onderweg veel mooie picknick plekjes tegen.

Op de grens van Duitsland/Nederland bevindt zich één van de grootste olievelden van West-Europa. Aan de Duitse kant wordt de olie met de bekende Jaknikkers uit de grond gehaald, terwijl aan de Nederlandse kant de Jaknikker zijn vervangen door een modernere techniek met behulp van stoom. Rijdend langs het Schoonerdiep is het verschil goed te zien. Links de Duitse Jaknikker en rechts de Nederlandse zuilen met de stoomtechniek.

Lange route (264 km)

De lange route gaat noordwaarts verder, richting Nieuw-Schoonebeek. In Hoogstede (D, 94 km) is een laatste mogelijkheid om goedkoop te tanken.

Langs natuurreservaat Bargerveen, één van de grootste overgebleven hoogveengebieden van Nederland, wordt koers gezet naar Ter Apel, hier kom je lang een ‘echte’ Lourdes grot. Het noordelijkste punt van de route is het esdorp Sellingen, hier wordt de Ruiten Aa overgestoken. Na de tweede wereldoorlog is de beek geëgaliseerd, onlangs heeft de beek zijn meanderende loop teruggekregen. Hierna wordt de rit vervolgd in zuidwestelijke richting naar Schuinesloot.

In Duitsland is horeca beperkt aanwezig.

Beide routes

Regelmatig worden oude Veengebieden doorkruist, kenmerkend zijn rechte wegen en uitgestrekte landschappen. Echter is dit meer beleving dan waarheid.

Na het beëindigen van de ontginning zijn door verschillende natuurorganisatie de verveende gebieden heringericht. Hierdoor is het landschap levendiger geworden. Met enige achtergrondinformatie over het ontstaan van veenlandschappen, zijn ‘rechte’ wegen ineens minder saai. (Veenkolonie – Wikipedia)

Ter hoogte van Schuinesloot komen de korte en de lange route weer bij elkaar. Het laatste stuk van de route gaat door het noordelijk gedeelte van het Vechtdal.

Het Anker

Voorsterweg 36
Zwolle,
€5

Het eerste gedeelte van de route gaat door Salland en het Vechtdal richting Duitsland.  In Itterbeck (80 km) is gelegenheid voor een goedkope tankbeurt. Naast het tankstation is een restaurant en koffieshop gevestigd. Na Itterbeck gaat de rit verder door een bosrijk en glooiend landschap, richting Hoogstede (D). Hier splitsen de korte en lange route zich.

Korte route (184 km)

De korte route buigt af naar het NW, richting Schoonebeek. In Ringe (D. 99 km) is nog een mogelijkheid om te tanken. Bij de plaatselijke supermarkt (achter het tankstation) is gelegenheid voor koffie e.d. Hierna is horeca tot aan Schuinesloot (145 km) beperkt. Wel kom je onderweg veel mooie picknick plekjes tegen.

Op de grens van Duitsland/Nederland bevindt zich één van de grootste olievelden van West-Europa. Aan de Duitse kant wordt de olie met de bekende Jaknikkers uit de grond gehaald, terwijl aan de Nederlandse kant de Jaknikker zijn vervangen door een modernere techniek met behulp van stoom. Rijdend langs het Schoonerdiep is het verschil goed te zien. Links de Duitse Jaknikker en rechts de Nederlandse zuilen met de stoomtechniek.

Lange route (264 km)

De lange route gaat noordwaarts verder, richting Nieuw-Schoonebeek. In Hoogstede (D, 94 km) is een laatste mogelijkheid om goedkoop te tanken.

Langs natuurreservaat Bargerveen, één van de grootste overgebleven hoogveengebieden van Nederland, wordt koers gezet naar Ter Apel, hier kom je lang een ‘echte’ Lourdes grot. Het noordelijkste punt van de route is het esdorp Sellingen, hier wordt de Ruiten Aa overgestoken. Na de tweede wereldoorlog is de beek geëgaliseerd, onlangs heeft de beek zijn meanderende loop teruggekregen. Hierna wordt de rit vervolgd in zuidwestelijke richting naar Schuinesloot.

In Duitsland is horeca beperkt aanwezig.

Beide routes

Regelmatig worden oude Veengebieden doorkruist, kenmerkend zijn rechte wegen en uitgestrekte landschappen. Echter is dit meer beleving dan waarheid.

Na het beëindigen van de ontginning zijn door verschillende natuurorganisatie de verveende gebieden heringericht. Hierdoor is het landschap levendiger geworden. Met enige achtergrondinformatie over het ontstaan van veenlandschappen, zijn ‘rechte’ wegen ineens minder saai. (Veenkolonie – Wikipedia) Ter hoogte van Schuinesloot komen de korte en de lange route weer bij elkaar. Het laatste stuk van de route gaat door het noordelijk gedeelte van het Vechtdal.