Deze foto van Louis ter B in de rubriek MC Zwolle e.o. 50 jaar geleden gaf mij (Wim H.) aanleiding om in het archief van de motorclub te duiken en het internet af te struinen om wat bijzonderheden over Louis bij elkaar te sprokkelen. Ook heb ik hem per telefoon gesproken.
Toen Louis in het huwelijksbootje stapte met Carla Vaartjes, vormden leden van de Zwolse motorclub een erehaagje, dat bestond uit – voor zover bekend – (links) Gerrit van O en Jan V en (rechts) Willem S op Honda en Tonny P die naar het vogeltje kijkt. De kleine erehaag stond geformeerd op het trottoir voor het huis Vondelkade 38 waar een oom en een tante van Carla woonden en van waaruit de bruid trouwde. Haar moeder was toen al overleden en haar vader voer veel op zee en woonde in Indonesië; hij had zijn dochters waaronder Carla, ondergebracht bij familie. Het huwelijk vond op 4 september 1975 te Zwolle plaats.
Louis ter B (geb. in 1953) was in 1972 lid geworden van de motorclub Zwolle e.o. Hij woonde toen in Holtenbroek in de Frobergerstraat. Zijn geld verdiende hij als “kantoorwerker” bij het Regionaal Ziekenfonds Zwolle en zijn eerste motor was een Yamaha CS5E 200 cc.

Na het huwelijk verhuisde het jonge stel naar Lelystad waar Louis werk vond bij de gemeente aldaar. Nog steeds is hij daar in dienst, tegenwoordig als systeembeheerder. Louis bleef lid van de Zwolse motorclub tot 1 januari 1985. Aan het eind van de jaren ’90 is zijn vrouw Carla overleden en in die tijd sloot hij zich aan bij MTC De Windvangers in Lelystad waarvan hij lid bleef tot vorig jaar. Hij woont tegenwoordig in Dronten, is nu getrouwd met Gerrie en heeft een zoon Rinaldo, die vroeger wel eens mee ging achter op de motor van zijn vader, maar de laatste tijd niet meer.
Louis rijdt tegenwoordig op een Yamaha Fazer FZ8 die waarschijnlijk over enkele maanden wordt ingeruild op een 2017-Yamaha Tracer 900. In de garage staat nog een destijds nieuw gekochte Laverda 750 SF2 te wachten op een algehele revisie; een klus die vooruit geschoven wordt naar de periode dat hij met pensioen gaat.
Dan kan gelijk ook bekeken worden wat te doen met de Suzuki GT250, die naast de Laverda staat en waarvan het blok nu “vast” zit. Dit was de motor waar Carla vroeger wel eens op reed. Maar de meeste oude bekenden van MC ZEO zullen Louis kennen op een Suzuki (G)T 500.
Wim
Enkele herinneringen wil Louis graag kwijt en daarmee beëindigt hij zelf dit artikeltje.
Tijdens een individuele motorrit in de beginjaren van mijn lidmaatschap van MC ZEO, reed ik eens van Zwolle via de Zwolseweg naar Kampen met “ruim” 80 op de snelheidsmeter. Ik werd ingehaald door een politiemotor, maar die reed gelukkig door. Pfff, daar ben ik goed vanaf gekomen, schoot het toen door mijn hoofd.
Maar even later stond daar toch die motoragent en kreeg ik een stopteken van hem. Met een brok in de keel gestopt en de motor uitgezet.
Maar toen hoorde ik een bulderend gelach vanonder de helm van de motoragent en na het afzetten van zijn helm zag ik het gezicht van….. Tonny P.
Naast Tonny zijn er nog enkele namen vanuit die tijd die ik me kan herinneren: Dries en Ineke P, Johan van den B, Kurth & Joke van den B om er zo maar enkele te noemen. Ook de namen genoemd in dit artikeltje van de erehaag komen me enigszins bekend voor.
Nog even op jullie site foto’s en films bekeken; de gezichten komen me helaas niet meer bekend voor… Kan ook niet anders; t’is alweer enkele tientallen jaren geleden dat ik jullie voor het laatst heb gezien! Ook ik zie er veel anders uit als op de foto met Carla; zoveel haar op mijn hoofd als toen heb ik al lang niet meer…
Wat me ook is bijgebleven in de 70-er jaren waren de destijds uitgezette puzzelritten; prachtige ritten met allerlei opdrachten en “instinkers”, waarbij je toch wel goed moest nadenken om tot een goed einde te komen.
Ook enkele Paasei-treffens kan ik me nog herinneren.
Met het bekijken van de films viel het me op dat er (grotendeels) nog in groepsverband wordt gereden. Bij de MTC De Windvangers wordt er op een andere wijze gereden; het zg. “systeemrijden”. Dat is met een vaste voorrijder en achterrijder voor die rit; en daartussen de andere motorrijders van de groep die om beurten als “wegwijzer” bij kruispunten e.d. staan. Prachtig systeem. “Ergens” in een verslag op jullie site las ik ook zoiets. Leuk om daar in november eens over te babbelen.
Mensen van MCZ e.o., tot hopelijk 18 november!
Groet uit Dronten,
Louis ter B.
Bij huwelijken waren clubleden van de MCZ e.o. vanzelfsprekend van de partij.
