Motorclub Zwolle » De tanktas

De tanktas

Het is dit jaar 50 jaar geleden (1966) dat ik met vier vrienden een motorvakantie naar o.a. Denemarken en Zweden wilde maken. 

Inkopen werden gedaan, een tent gekocht, een slaapzak aangeschaft en bij Stoffer (later het Zwolsch Motorhuis) werd een tanktas besteld. Ach, met nog zo’n drie weken voor het vertrek zou die er wel zijn. Nou niet dus.

Twee dagen voor vertrek was die er nog niet. Balen, maar ja wat doe je eraan.

Bij het naar buiten gaan word ik aangesproken door een BMW R50 rijder met de woorden: “Heb je een andere motor? Je had toch een AJS 350cc één cilinder?” De motorrijder deed z’n helm af. Een bos rood haar kwam te voorschijn. Toen kende ik hem nog niet van naam, maar wel de motorrijder met die Matchless 350cc één cilinder.

We kwamen zodoende aan de praat over onze motoren. Ik was Engels blijven rijden en had nu een BSA A7 2 cilinder 500cc. De motorrijder die zich voorstelde als Kurt vertelde dat hij de BMW bij Van Donkelaar in Hilversum had gekocht. Een hele mooie motorfiets met op de tank…, jawel een echte tanktas!

Toen ik hem vertelde van mijn vakantieplannen en dat ik zo’n tas besteld had, maar dat die er dus nog niet was, bood hij mij spontaan zijn tanktas te leen aan.

Tijdens mijn vakantietoer heb ik er ook veel plezier aan gehad. Je kon echt veel spulletjes kwijt in die tanktassen.

Na de vakantie bracht ik de tas weer terug. Mooie verhalen over Denemarken, Zweden enz. Kurt maakte daarop de opmerking: “Dat zou ik ook wel willen”. Ik vertelde hem over de 1eBSA club Nederland (heeft 5 jaar bestaan) waarvan ik bij de oprichting lid was geworden. Deze club hield toerritten door heel Nederland waarbij ook andere motorrijders (lees vrienden) welkom waren. Hij zou maar eens mee moeten gaan.

Aldus geschiedde. Kurt met z’n BMW tussen al dat BSA spul. De vriendschap bleef.

Het jaar daarop, 1967, werden buiten de toerritten ook diverse motorsportwedstrijden, cross, wegraces en dergelijke bezocht. Al snel leerden we meerdere motorrijders kennen die ook meegingen. Op een gegeven moment waren we met zo’n 10 à 15 motoren op pad.

Vakantie 1967 kwam in zicht. We zouden met zo’n 7-tal motoren naar de Belgische GP gaan. Kurt en ik hadden afgesproken om daarna met z’n tweeën verder te gaan. Luxemburg, Frankrijk hadden we in onze planning. Richting Frankrijk werd het weer helaas steeds slechter waardoor we besloten Duitsland in te gaan.

Het was een vakantie-motortoer die altijd in ons beider geheugen is blijven steken. Na die vakantie werd het wat betreft het bezoeken van motorsportwedstrijden minder. Wel zagen we elkaar regelmatig en er werd al eens geopperd of een motorclub niet wat zou zijn?

Na wat motorrijders in onze kennissenkring gepolst te hebben, zagen meerderen dit wel zitten. Zo werd op 29-12-1967 de MC “ZEO” opgericht. Ja en dan nu het vervolg op die tanktas. Uiteindelijk kwam weken na die bewuste vakantie mijn tanktas toch nog bij Stoffer aan. Deze is al jaren geleden afgedankt en versleten weggedaan.

Maar die van Kurt? Als het u niet verveelt, lees dan vooral verder.

Navigatie naar de koffie

Kurt is er altijd zuinig op geweest. Toen Joke mij vorig jaar vertelde dat er nog een oude tanktas van Kurt was, en ik het verhaal vertelde dat ik ooit een tanktas geleend had – en dat zo’n oude tas mooi paste op een oude motor, waarvan we er een stuk of wat hebben, vooral op de BSA A7 500 cc (nee niet mijn oude) van Rudolf mijn zoon – zei Joke dat Rudolf hem mocht hebben.

Toen Joke de tanktas meebracht herkende ik meteen de tas die ik 50 jaar geleden van Kurt geleend had. In gedachten ga je dan weer zo’n 50 jaar terug. In mijn ogen eigenlijk al het begin van de MC Zwolle en Omstreken.

Kurt, bedankt dat je hem al die jaren bewaard hebt.

Je vertrouwde mij enige jaren geleden nog toe dat onze vakantie van toen één van je mooiste motorvakanties was geweest.

Joke, bedankt voor de tanktas.

Gerrit O.