Meerdaagse 2024

De meerdaagse van donderdag 6 juni tot en met zondag 9 juni startte dit jaar om 8:45 uur bij de kerk in Mariënheem. Toevallig kwam de pastoor ook nog even langs en wenste ons een goede reis. We en dat zijn Henk V, Geuje vd L, Roelof ter W, Rob N en Cor H zijn vanaf hier vertrokken. De rest had een ander vertrekpunt of tijdstip gekozen. Totaal waren we het weekend met 13 vrouw/man.

Zoals al gezegd we zijn uit Mariënheem vertrokken en zijn met zoveel mogelijk snelwegen via Enschede, Munster, Unna richting Werl gegaan om daar dan de snelweg te verlaten en in Bremen, (ja daar is ook een Bremen), koffie met gebak te nuttigen. Het was toen ongeveer 10:50 uur en we waren er een half uur mee kwijt.

Verder ging de reis langs de mooie Möhnesee die overigens behoorlijk vol met water stond regen denk ik, o ja het begon al knap bochtig te worden. Wen je trouwens snel aan en dat is ook nodig wil je tenminste op het asfalt blijven. Op naar de volgende stopplaats waar we getankt hebben, Ramsbeck heette het daar. De benzine is behoorlijk goedkoper dan bij ons in Nederland. De wegen bleven bochtig, ze zullen daar wel geen Heidemaatschappij hebben gehad, zoals wij dat wel hadden, bij ons is nu alles mooi recht en vlak. Wat dat betreft kunnen de Duitsers nog wat van ons leren. De Diemelsee slaan we over en gaan via Korbach naar Waldeck dat aan de Edersee ligt ook daar wordt niet gestopt, inmiddels is het al wel dik 15:00 uur. En nog steeds waren de wegen erg bochtig, de route was ook niet langs de kortste weg, er zaten behoorlijk wat omwegen in. Dat schijnt voor ons plezier te zijn, ik moet zeggen het was helemaal niet vervelend. Als laatste stopplaats Niedergrenzebach, daar hebben we nog eens koffie gedronken en vervolgens zijn we naar onze logeerbestemming gereden, Landhotel Jägerhof in Malsfeld. Inmiddels was het 17:30 uur en tijd voor een glas bier, wat ze daar gelukkig hadden.

Op de vrijdag zou de rit in Noordoostelijke richting gaan We vertrokken om 9:30 uur maar na 10 seconden had ik, Cor dus al pech, door van de stoeprand te rijden kwam het verbindingsstuk van het voor en achtergedeelte van mijn uitlaat aan de grond en kwam daardoor open te liggen. Door het lawaai of zoals voor sommige mensen mooi geluid, had ik direct in de gaten dat er iets niet goed was. Volgens Geuje lag het aan Ducati Italiaans spul. Direct was er van alle kanten hulp en kennis aanwezig, wat niet tot het bedoelde resultaat heeft geleid, 5 km verderop in Melsungen was er gelukkig een motorgarage Ik ben daar met zo weinig mogelijk geluid (mooi of lelijk) naar toe gereden, de mensen daar hebben ons prima geholpen. Het was inmiddels 11:20 uur, dus bijna 2 uur later dan bedoeld zijn we begonnen aan de rit, maar wel de verkorte uitvoering en dan rechtsom. Wel een route met nogal wat wegopbrekingen, soms lieten we ons omleiden, maar niet altijd we hebben hele stukken van de weg gereden, sommigen noemen dit offroad. Gelukkig zat de klemverbinding van mijn uitlaat nu naar boven gemonteerd (op aanwijzing van Roelof) en had daardoor een centimeter meer grondspeling. We passeerden nog een plek met een mooi uitzicht, twee jaar geleden waren we hier ook toen stond er nog een ijscoboer, nu niet, jammer.

Ook passeerden we een brug over de Werra die voor alle verkeer er uit lag, Roelof vond dat het voetgangersgedeelte breed genoeg was, de koffers van Geuje konden er trouwens net door. Arend die met de auto was kon er ook gewoon langs, moest trouwers wel zijn spiegels inklappen. Om een bak koffie te scoren ben je wel even bezig, erg moeilijk wanneer je zoveel op routes zit met kleine plaatsjes. Alle horeca zit bijna dicht of gaat soms aan het eind van de dag pas open. De benzinepompen zijn er ook niet waar je ze nodig hebt.

Ik hoef natuurlijk niet te vertellen dat het hier ook een en al bochten was, onderweg zag ik een buizerd vliegen, maar kon daar maar heel kort naar kijken, weer een bocht natuurlijk. Ook kun je niet zeggen dat het in het oude Oost Duitsland beter was met de wegen, arme Trabantjes, zullen wel totaal uit elkaar gerammeld zijn denk ik. Ik heb er geen één meer gezien tenminste. Ook aan deze dag komt een eind, het was inmiddels 17:40 uur, maar dan weer niet zonder bier, je krijgt wel dorst van dat motorrijden.

De zaterdag ging het wat meer Zuidoostelijk, weer deels door het west en oostelijke deel van Duitsland. Maar ook nu weer eerst even een probleem oplossen, de “Ducati carburateur” van Henk Valk zijn BMW was er af gevallen en dat zomaar spontaan. Maar gelukkig kon hij hem zelf repareren, wel met Arend zijn gereedschap natuurlijk. Vandaag de lange route die begon om 9:45 uur. Die reden we linksom voor de afwisseling wat natuurlijk beter is voor de banden, 1x rechts en 1x links zo doe je dat. Weer de hele dag bochten, wel door kleine plaatsjes, die ik niet allemaal opnoem de meeste of zeg maar bijna van allemaal had ik nog nooit gehoord. Had ik al gezegd dat het me niks verveelde, eigenlijk had ik er veel plezier in en de andere mannen geloof ik ook wel. Wel heb ik het idee als je daar naar toe gaat heb je een route nodig, maar als je die niet hebt en zo maar wat rond rijd zou het ook goed kunnen komen. Er zijn geen wegen zonder bochten. Wel kun je zeggen dit is goed asfalt of dit is slecht asfalt. Over het algemeen slecht asfalt op de kleinere wegen, het wordt beter als wegen breder en belangrijker worden, dan is er ook beter asfalt. Zeg maar gerust goed asfalt en ook zijn de bochten daar absoluut vooral niet minder maar wel veel sneller, als je de zijkant van je banden tenminste ook wat gunt. Aan deze rit kwam om 16:45 uur een eind maar niet zonder een biertje natuurlijk.

Wat we vooral niet mogen vergeten het hotel was geweldig, goed van slapen en eten en drinken.

Zondag de terugweg, het zelfde verhaal als de heenweg, maar nu met zoveel meer km tussen de oren, met al die bochten, rechtuit rijden was ik bijna vergeten. Wat we de motor later op de rit wel even hebben afgeleerd, op de autosnelweg bedoel ik, deze zijn ook in Duitsland behoorlijk recht, net als bij ons.

We hebben in Burgsteinfurt nog voor de laatste maal goedkoper getankt en koffie gedronken en toen het gas er op en op-huus-an.

Even wat cijfers: heenweg 491 km, vrijdag 261 km, zaterdag 282 km, terugweg 446 km.

Totaal dus 1480 km. Misschien heeft iemand anders er wel 1500 van kunnen maken?

Ik was om 17:30 ongeveer weer thuis.

Een mooi weekend en voor herhaling vatbaar, Groeten Cor Haasjes