Avondmotor5daagse 2020

29 juni tm 3 juli

Dinsdag 30 juni, 2e dag.

Er was wat onduidelijkheid. Welke route werd vandaag gereden? Voorzitter toch maar gevraagd om via de groepsapp de juiste startlocatie rond te bazuinen, wat ook gebeurd is. Gelukkig kwamen er 14 leden bij De Mol in Wijthmen. Een enkeling die door Peter N. vanaf Het Dijkmoment was doorverwezen, wist ook De Mol te vinden.

Het weer was niet echt aanlokkelijk. Dat weerhield deze 14 er niet van om de zuidoostelijke route te gaan rijden. Een groep van 8 leden vertrok als eerste, gevolgd door een tweede groep waarin ik zat. Peter N. had te kennen gegeven bij Heino aan te sluiten. Roel T., de uitzetter van de rit, wilde graag voorop rijden, omdat hij op de motor reed met het minst aantal paardenkrachten. Dit werd door de rest van de groep, Jan van L., Jan van E., Almer en mij gehonoreerd.

Aldus vertrokken we via Laag-Zuthem richting Heino, waar Peter N. al stond te wachten zodat hij probleemloos kon aansluiten. Het weer was nat, maar van echte regen kon je nog niet spreken, het motte. Ik verbaasde me weer over het feit, dat er in mijn voormalige werkgebied nog steeds weggetjes zijn, waarvan ik niet echt op de hoogte was. Zo waren de gehuchten Nieuwebrug en Noordmeer voor mij namen, waarvoor ik diep in mijn geheugen moest graven.

Bij Ekkelenkamp in Ommen een min of meer verplichte stop om het noodzakelijke vocht aan te vullen met een kop koffie of een ijsje. Daar zat ook de eerste groep nog te genieten van een drankje of iets anders. Het natte weer bleef aanhouden. Na vertrek uit Ommen verrasten de weergoden ons tijdens de laatste kilometers met toch wel ietsje meer dan een motregen.

Aangekomen bij De Mol konden we nog even nagenieten van een cappuccinootje of een alcoholvrije versnapering. Helaas waren wij, twee TC-ers en een webredactielid, de enigen die van deze mogelijkheid gebruik maakten.

Met dank aan de uitzetter, die ons weer naar mooie plekjes van Salland heeft gebracht.

Tonny

Donderdag 3 juli, 4e dag.

Helaas kon ik niet tijdig, rond 18 uur, aanwezig zijn bij Het Anker. Toen ik daar om 18:25 uur aankwam, was tot mijn verbazing iedereen al vertrokken. Ach, dan maar alleen op weg en een poging doen om bij de laatste groep aan te sluiten. Gezien bijgaande foto moesten er wel motorrijders vertrokken zijn.

Na de oude IJsselbrug gelukkig de Gelderse dijk, waar er even aan getrokken kon worden.

In de buurt van Oosterwolde kon ik door een stuk van de route af te snijden de laatste groep bereiken, zodat ik aansluiting had. Daarna was het rustig blijven en wat beelden maken. In het dorpje De Vecht op het terras werden we verrast door een smoezelig uitziende liefhebber van oude motoren, die kon genieten van de plof van Roel, want dat was volgens hem de enige echte van alle geparkeerde motoren. Zelf reed hij op een scooter, die hij kitscherig en op z’n Duits had opgepimpt. Na geïnformeerd te hebben wat de koffie met iets erbij kostte ging hij bij ons zitten en ventileerde zijn “grote” kennis van motoren en andere zaken.

Vervolgens werd de route hervat. Via Terwolde, de Bandijk en de voor velen bekende dijk langs de IJssel reden we in noordelijke richting om via Hattem terug te keren naar het beginpunt Het Anker. Daar konden we helaas niet terecht, omdat het wijkcentrum vanwege de corona-maatregelen nog steeds gesloten was.

Vrijdag, 3 juli, 5e en laatste dag van de AM5D.

De weersvoorspelling was goed, dus waarom niet de laatste dag meerijden met de MC Zwolle e.o. voor een rondje Zwolle. Normaal gesproken de kortste rit van de week, maar door het niet doorgaan van de afsluitende BBQ, die vorig jaar in Spoolde plaatsvond, moest Arend noodgedwongen de route van 80 km. verlengen met 40 kilometer. Geen ramp overigens als je tenminste van motorrijden houdt.

Om een beetje een beeld te geven van zo’n avond besloot ik de Garmin Virb mee te nemen om zodoende onderweg wat bewegende beelden te kunnen maken. De resultaten hiervan zie je later op deze website.

De opkomst bij de Milligerplas (startlocatie) was goed te noemen en ook de drie leden, die 5 dagen achter elkaar samen hadden gereden, waren weer van de partij. Na inschrijving bij Geert vertrokken we voor het rondje Zwolle. Letterlijk, want ook de “rondweg” om Zwolle was opgenomen in de route. We verlieten die al snel, om via Herxen richting Elshof en ’t Evenbelt Broekland te bereiken. Nieuw-Heeten lieten we rechts lieten liggen. Luttenberg werd aangedaan, waar ik het niet kon laten om voor een filmpje even de route te verlaten en via het niet meer in gebruik zijnde Luttenbergcircuit naar de Looweg te rijden, terwijl de route via de Bergweg naar Luttenberg liep. De overtreding die ik maakte zou mij aangerekend kunnen worden.

Bij Lemelerveld gebeurde er iets vreemds. Nabij de Posthoorn na de oversteek van de provinciale weg zag ik de hele groep voor mij rechtsaf slaan de Achterkampsweg op, terwijl mijn Garmin duidelijk aangaf, dat dit pas na 2,5 kilometer zou gebeuren. Vreemd, omdat de navigatie even daarvoor had meegedeeld, dat die eerste afslag wel juist zou moeten zijn. Waar de groep langs is gereden weet ik niet, maar na wat rondgecirkeld te hebben in Lemelerveld vond ik uiteindelijk de groep weer terug bij De VII Deugden bij de Blauwe brug in Dalfsen. Dan is die telefoon toch wel makkelijk.

Daarna nog een rondje ten noorden van Zwolle om tenslotte de Milligerplas weer te bereiken. Vreemd was wel, dat ik daar drie leden trof, die in Dalfsen nog op het terras zaten, dus later vertrokken zijn. Wat er niet goed is gegaan, laat zich raden, want ik ben onderweg door geen enkele motorrijder ingehaald. Tijdens de nazit op het grote terras van Milligers nog even genoten van de ondergaande zon en een Paulaner Weissbier . Voorzover ik heb kunnen nagaan, deden er vrijdag 19 leden mee met de route rondom Zwolle, terwijl er maandag 29, dinsdag 16, woensdag 31 en donderdag 27 meereden. Van 3 leden weet ik bijna zeker, dat ze alle 5 dagen hebben meegereden. Ook op deze dag heb ik de filmcamera laten draaien. Wil je de beelden zien. Klik hier dan even.

TC, bedankt,

Tonny