Motorclub Zwolle » Rijindruk Royal Enfield

Rijindruk Royal Enfield

Rijindruk Royal Enfield. 15 juni 2021

Door: Evert B. – rijdt op een Kawasaki W 800

Door : Peter de R. – rijdt op een Honda NC750 X

Het idee kwam bij ons op eens motoren van dit opmerkelijke merk te proberen. Tijdens een bezoekje aan Lowlands Biker Store , Katwolderweg 3, Zwolle nodigde de eigenaar ons uit voor een proefrit onder het motto “je weet het maar nooit”. En door de belangstelling voor dit oude Engelse merk (1901) dat aan een opmerkelijke opmars bezig is zijn we hier graag op ingegaan. Opmerking: de ontwerp- en ontwikkelingsafdeling zit in Engeland, de productie in India in een van de grootste motorenfabrieken ter wereld.

Tot voor enkele jaren baseerde het merk zich op redelijk gedateerde 500cc eencilinders (Bullit).

Dat is niet meer zo; de huidige modellen voldoen aan alle Europese wettelijke eisen op milieugebied en veiligheid (o.a. katalysator, injectie, schijfremmen voor en achter en ABS).

Ons stonden ter beschikking: de 650 CC Interceptor, 2 cilinder 48 pk Retro vanaf € 8200, 6 vers.

en de 410 CC Himalayan, 1 cilinder 25 pk All Road vanaf € 6200, 5 vers.

Evert nam als eerste de Interceptor gezien de grote gelijkenis met de W 800; ikzelf de Himalayan omdat ik ook een all-road rijd. We hebben een kleine 80 km gereden; het weer: 25 graden en prima zomerweer, weinig wind. Traject: Hasselt, Zwartsluis, Giethoorn, Wanneperveen, Ring Meppel, Staphorst, IJhorst, Punthorst en via Nieuwleusen naar Zwolle. Bebouwde kom, 80 km / 60 km. wegen, en ter afsluiting nog een stukje A28. Halverwege gewisseld van motor.

De Interceptor

De motor stuurt strak, het vermogen komt er goed in. Remmen prima. De gemonteerde sportuitlaten maken naar onze smaak wel wat veel geluid, vooral bij het accelereren, maar dat is persoonlijk. Trekkracht laat weinig te wensen over. De top hebben we niet gereden (ca 160), maar dat is voor dit soort motoren niet zo belangrijk. Opvallend is de verbluffend goede schakeling; dit lijkt wel een DCT automaat. En dit geldt ook voor de Himalayan. Zitpositie goed; opstappen voor niemand een probleem. De buddy is wat smal, voor relatief weinig geld is een comfortbuddy beschikbaar. Ook andere accessoires zoals windscherm, valbeugels en tassen. Middenbok en jiffy zijn standaard.

Onze conclusie:

Een prima toermotor, die de vergelijking met soortgelijke “nakend bikes” kan doorstaan. Heel geschikt voor toertochten; de motor komt het best tot zijn recht in de stad en op 60 / 80 km. wegen en ook wel autowegen. Als je met zijn tweeën en bagage naar bijv Italië wilt rijden ben je natuurlijk beter bediend met een zware toermotor. Het verbruik hebben we niet kunnen meten, maar zou ergens tussen de 4 en 5 liter/100 km moeten liggen.

De Himalayan

Het opstappen van deze motor vraagt zoals bij alle All roads wat meer aandacht. Ook in verband met het getrapte zadel. Net zoals bij de Interceptor een perfecte versnellingsbak. Zoals wel bekend rijd ik al weer 4 jaar DCT automaat, maar schakelen vergeet je niet. Alleen bij het eerste stoplicht sloeg de motor af, maar dat kwam verder niet meer voor. De motor stuurt werkelijk als een scheermes, heeft een korte draaicirkel en is daardoor zeer wendbaar. De motor stuurt als vanzelf. Off road hebben we niet uitgeprobeerd, maar ik denk dat hij op slechte wegen of licht terrein verder komt als een zwaardere 2 cilinder. De motor verrast door zijn zeer complete uitrusting. Dat begint al met het dashboard -> behalve snelheidsmeter/km.teller en toerenteller ook een schakelindicatie, kompas en navigatie via IPhone/Google maps. Valbeugels, bagageruimte, middenbok, jiffy en verstelbaar zadel. Ook een effectief windscherm.

Conclusie

Een prima motor voor stad, toertochten, 60/80 km wegen en licht terrein. Verbruik: ergens tussen de 3 en 4 liter/100 km. Top ca 120 km.

Echter, echter, hij heeft maar 25 pk en dan komt hij toch te kort op autowegen. Want ik heb zelf nog wel eens de neiging om deze te gebruiken ter snelle overbrugging naar een fraai toergebied. Een prima motor dus voor de kleinere wegen; ook moet je niet teveel proberen auto’s bij hogere snelheden in te halen.

Eindconclusie

Beide motoren hebben ons aangenaam verrast. Zeker aan te bevelen voor de wat rustigere toerrijder. Een nette prijs en 3 jaar garantie kunnen daar ook bij helpen.

  • Bij de nabespreking van de proefrit en dit verslag met de eigenaar werd de gloednieuwe Royal Enfield “Meteor” binnengebracht; een 350 cc 1 cyl. Een cruiser met vergelijkbaar vermogen als de Himalayan. En een mooi prijsje van € 5000. Daar gaan we ook nog wel eens mee rijden!

Peter de R.